tisdag 11 juni 2013

Återcyklade diadem




Jag har i dagarna rensat ut lite hemma och hittade två stycken rätt tråkiga diadem i plast och tänkte att jag kunde göra något kul av dem så jag återcyklade dem med hjälp av några meter snöre jag hade över från tidigare projekt, ett i vitt och ett i neonfärger.

Material

  • Diadem
  • Någon sorts snöre, vilket som helst funkar i princip så länge det går bra att linda runt diademet
  • Limpistol eller något annat passande lim
  • Eventuellt dekorationer att sätta på det färdiga diademet
Det färgglada snöret kommer från +Panduro Hobby om det är någon som vill använda just det. 

Instruktioner

Steg 1. Ta fram några meter tråd, exakt hur mycket beroende på hur brett bandet är och hur brett diademet är. Limma fast ena ändan av bandet på insidan av diademet en lien bit från diademets slut. 
Steg 2. Börja linda bandet tätt runt diademet och sätt ut en klick lim på insidan med jämna mellanrum, kanske var 3:e centimeter, för att tråden inte ska glida runt.
Steg 3. När du kommit lika nära kanten av diademet som när du började linda så klipper du av tråden så att den hamnar på insidan av diademet och limmar fast det.
(Steg 4.) Nu är diademet färdigt i sin grundform men du kan nu, om du vill, dekorera med vad helst du vill. På bilden har jag tagit det som blev över av tråden och lindat det runt tre fingrar några varv och sedan knutit fast bunten med hjälp av ändarna på tråden.
Ha kul med ditt återcyklande! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar