torsdag 5 november 2015

Gör ett 20-talshårband av överblivna hobbymaterial


Till Halloween bestämde jag mig för att gå som en "investigator" från Lovecraft-universumet, det vill säga en övernaturlig detektiv i Americas 1920-tal. För vem gillar inte det glada 20-talet? För att fullända intrycket gjorde jag ett pannband i sista-minuten av överblivna hobbymaterial. Den blev jättefin tycker jag och jag är frestad att använda den många gånger fler! 

Det är ett roligt pyssel och bra sätt att använda den där udda vackra knappen du sparat på, eller dina favoritpärlor. Perfekt till temafester och dansevent. Det blir också en kul gåva för alla som älskar 20-talet eller kanske dansar lindy hop.


Material och verktyg

  • Elastiskt band, gärna ett vackert sådant.
  • Överblivna hobbymaterial. Här använde jag fjädrar, pärlor, knappar, brads och en vacker applikation.
  • Nål och tråd.
  • Sax.
 Ohlssons tyger och Mattsons band har fina elastiska band och dekorationer som är lämpliga men det går säkert att hitta på många ställen.


Instruktioner


Steg 1. Förbered hårbandet. Mät upp elastiskt band så att det sitter skönt om bärarens huvud, lägg till ca 2 cm sömsmån och klipp av det. Du behöver förstås inte faktiskt använda måttband, se istället till att känna efter hur mycket som är bekvämt att bära runt huvudet.


Steg 2. Sy ihop bandet till en ring genom att sy ihop ändarna räta mot räta. Se till att bandet inte är vridet och sy gärna ned sömsmånen så den ligger platt och bekvämt mot huvudet. 


Steg 3. Fäst första dekorationen över sömmen med nål och tråd. 

Här valde jag en fin applikation och avslutade med brads formade som pärlor. 


Steg 4. Fäst (eventuellt) den andra dekorationen på andra sidan bandet (eller där du vill ha den) genom att ta på hårbandet och markera var på huvudet du vill att den ska sitta. Det är inte rekommenderat att bara sätta den tvärs över från den första dekorationen eftersom huvudet inte är symmetriskt format. 

Här använde jag en mycket vacker knapp och två små fjädrar tänkta för smyckestillverkning. 


Steg 5. Förbered (eventuella) pärlor genom att trä dem på en kraftig tråd. Knyt en knut in bit in på tråden och trä på pärlorna. Mät eller testa allt eftersom för att få en lagom lång kedja med pärlor. Fäst tråden men klipp inte av ändan på tråden.


Steg 6. Fäst pärlkedjan under dekorationerna på vardera sida. Se till att den inte är vriden runt hårbandet utan hänger fritt. 

Steg 7. Lägg till extra dekorationer om du vill, som att fästa brads, brodera, limma fast halvpärlor, sy fast volanger eller annat kul du kan komma på.
 

 Klart! Nu är du redo för att fest i läcker 20-tals stil! ...eller jaga monster från andra dimensioner som i mitt fall på halloween. Kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar