måndag 25 augusti 2014

Mönster: Pannband i gråskala



Jag kanske är ensam om det men jag ser faktiskt fram emot både hösten och vinter. Än så länge kan man gå utan jacka men snart så kommer det börja dra friska vindar om kvällarna och då finns det inget jag tycker bättre om än att ta på mig mysiga stickade eller virkade assessorer. Kvällar när det är ruggigt ute spenderar man bäst med att göra dessa. Här är en enkel virkad modell jag hittade på härom dagen i tre gråa nyanser. Det gjordes av restgarn jag hade hemma men det är fortfarande ett aktuellt garn som finns att köpa. 
Denna är en rak modell som består av stolpar och kantas med ett gallermönster.

Material och Verktyg

  • Garn: DROPS Karisma i 2 trådar
  • Virknål nr 7
  • Sax
  • Garnnål

Instruktioner

Pannbandet virkas runt hela arbetet och påbörjas i mitten.

OBS! Jag virkar lite åt det lösare hållet så vet ni att ni virkar hårt kan mönstret behöva anpassas. 

Mät ditt huvud. I två trådar av färg nr 1 (mörk), gör luftmaskor i det udda antal som är närmast över omkretsen i centimeter, exempelvis 57 maskor för ett huvud med omkrets 56 cm. (Skulle du råka få ett jämt antal så är det inte hela världen). Slut till en cirkel genom att göra 1 sm i första lm. 

Börja alla varv med 2 lm och avsluta med 1 sm den andra av dessa 2.

Varv 1:  *1 st i 1 lm*, upprepa * varvet ut. 
Varv 2: *2 lm, 1 st i det andra utrymmet (mellan 2 stolpar) från virknålen*. Fäst tråden.

Byt till 2 trådar av färg nr 2 (mellan). Vänd på arbetet så att du börjar jobba från sidan med stolparna. 1 fm i ett hålutrymme för att fästa tråden. Kom ihåg att börja alla varv med 2 lm och sluta med 1 sm. 

Varv 3-4: *1 st i varje utrymme*, upprepa *. Fäst tråden. 

Byt till 2 trådar av färg nr 3 (ljus). Gör 1 fm i ett hålutrymme för att fästa tråden. 

Varv 5: Som varv 3-4. 
Varv 6: Som varv 2. 

Fäst alla trådar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar