onsdag 3 juli 2013

Supersnabbt bälte av rep




För ganska så länge sedan kom jag över två stora rullar med tunt bomullssnöre billigt i en second-hand-butik, en i vitt och en i svart. Nu tänkte jag då att jag skulle ta och göra mig ett bälte i rep till en grön klänning jag sytt. Först tänkte jag göra ett i makramé eftersom att jag kan det (scout som man är) men kände att det var lite onödigt när jag kunde göra en bred fläta och få ett enklare uttryck som dessutom faktiskt är enklare - och betydligt snabbare - att göra. Jag är helnöjd med projektet som bara tog mig en timme i ett lugnt tempo. 
Idag fick jag inga vidare bilder, annars hade jag kompletterad med fler bilder under projektets gång men jag hoppas att ni förstår ändå.

Material

  • Rep. Mängden är svår att säga eftersom det beror på hur tjockt repet är, hur långt bälte du vill göra och hur många trådar du tänkte fläta med. 50% utöver så mycket du behöver för att bara vira repet i den längd du önskar samma antal varv som du vill ha trådar borde räcka.
  • En ring i metall eller annat hållbart material. Du kan naturligtvis göra din egen variant av bältet och använda andra låsmekanismer.
  • Något att avsluta repet i andra änden med, exempelvis en avslutningshylsa. Jag använde här ett betydligt smalare band i nylon. Det är fördelaktigt om detta är i ett syntetmaterial anser jag personligen.
Avslutningshylsa och passande nylonband i mängder av färger finns på +Panduro Hobby, rep är jag mindre säker på vart man kan köpa, kanske i en järnhandel eller ställen som säljer båt- eller andra friluftsartiklar. Om någon vet så kommentera gärna det!

Instruktionerna

Nu ska vi böra göra bältet!

Steg 1. Bestäm hur många trådar du vill att din fläta ska ha. Det ska vara ett jämt antal. Du kan antingen göra en "riktig" fläta med fler än tre trådar eller så tar du ett trådantal som är jämt delbart med tre, klumpar ihop dem till tre stycken större rep och gör en vanlig fläta. Jag har här gjort en 3-fläta med 6 trådar.

Steg 2. Förbered ditt rep. Innan du klipper! Kom ihåg att du ska klippa ut hälften så många rep som du vill ha och alla de ska ha dubbela den önskade längden av varje rep. Det är för att du efter att du klippt dem ska vika dem på mitten.

Steg 3. Fäst repen i öglan. Detta gör du genom att knyta ett så kallat lärkhuvhud. Om du har svårt att förstå hur den knyts kan du googla lärkhuvud och kolla på de bilder som dyker upp men de flesta känner igen knopen sedan tidigare. Det är den "knut" där du gör en ögla av repet runt någonting och sedan sticker igenom änden genom öglan och drar åt.

Lärkhuvud: Ta tag i alla de dubbelvikta trådarna ca 1 dm från vikningen och håll i alla lager rep.  Stick sedan igenom den vikta delen genom din ring. Genom den ögla som bildas när vikningen på repet "öppnar upp sig" sticker du nu den långa änden och drar åt. Det färdiga resultatet ska se ut som på bilderna nedan.

Lärkhuvud runt ringen från baksidan.

Lärkhuvud runt ringen från framsidan.

 Steg 4. Börja fläta! ...och fläta tills du känner dig nöjd. Det är inte så svårt men man måste hålla koll så att flätan lägger sig platt och inte blir rund. Sitt bekvämt vid en bra arbetsyta med bra belysning och fläta mot en plan yta. Det kan bli lite långtråkigt om du gör en lång fläta för det är lite knepigt att lägga ifrån dig så sätt på lite musik, videor på Youtube eller ett tv-serieavsnitt innan du börjar.




Steg 5. När du känner dig nöjd med längden avslutar du bältet antingen med en avslutningshylsa, med hjälp av en tagling som jag har gjort eller på något annat sätt.

Tagling: Så För det behöver du ett till, tunt snöre, gärna vaxat och gärna i syntetmaterial om du frågar mig men en del tycker att det ska vara i samma material som ditt stora rep. Det heter Whipping knot på engelska om du vill söka på det men här är en youtube-video som visar hur du gör: Common Whipping Knot




Nu är du klar att använda bältet! Jag knyter det som på bilden ovan: Genom ringen, vik tillbaka, under bältet och ner igenom öglan som bildas. Jag kommer göra ett till i svart åt mig själv och antagligen kommer min syster att få något åt samma håll i present, hon älskar denna stil och jag har tonvis mer av repet. En julklapp planerad! Yipie!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar