måndag 29 juni 2015

Enkela och billiga läderhalsband för hängen


Om du gillar att pyssla och göra smycken har du säkert ett antal hängen liggande någonstans utan halsband att visa upp dem med. Det har i alla fall jag haft fram tills nu. Här visar jag hur du gör enkla och billiga läderhalsband för att hänga dina egna eller köpta berlocker. Dessa är även perfekta för att ge bort hemmagjorda smycken då man inte vill spendera massor av pengar på kedjor. Redan nu har jag planerat att göra ett antal till i jul ge bort med smycken!



Material och Verktyg

Per halsband behövs: 
  • Läderband, ca 1-3 mm, minst 50 cm
  • Ändhylsor i samma storlek som läderbandet i matchande färg med en ögla utanpå, 2 st
  • O-ring i samma färg som ändhylsorna, 1 st
  • Lås i samma färg som ändhylsorna, 1 st
  • Lim
  • Smyckestänger
  • Sax
  • Linjal
Materialen går att få tag på i de flesta hobbyaffärer, men jag köpte alla dessa på samma ställe för enkelhetsskull: Stoff och Stil. De finns i Kungens Kurva och har bra pris på tyg och tillbehör. Där köpte jag alla material till halsbandet här och kostnaden för varje halsband blev 10-11 kr styck beroende på vilket sorts lås du väljer att använda. Detta är väldigt billigt för äkta läderhalsband och resultatet ser professionellt ut!




Instruktioner


Steg 1. Förbered materialet. Ta fram allt material. Gör gärna flera samtidigt. Mät upp hur långt du vill ha halsbandet och klipp av en sådan lång bit. Jag tycker om 50 cm för längd på mig själv. 


Steg 2. Fäst ändhylsorna. Testa först att läderbandet verkligen passar i ändhylsan. Droppa ner lite lim i ändhylorna, en i taget, och stoppa försiktigt ner läderbandets ändar i dem. Låt torka. För lim kan du använda smyckeslim men jag föredrar superlim för hur effektivt det är; det torkar snabbt, kladdar inte och sitter bra. MEN superlim ska egentligen inte användas med läder enligt bruksanvisningen eftersom det kan orsaka en kemisk reaktion som avger värme. Själv har jag inte upplevt detta men var alltid varsam när du använder superlim. 



Steg 3. Trä på hänget. Testa att hänget går att trä på eller av ovanpå låset eller trä på det nu. Det är tråkigt att göra ett halsband enbart för att inse att du måste ta loss låset igen för att kunna använda det. 


Steg 4. Fäst låset och o-ringen. Nu gör vi klart halsbandet genom att se till att det går att låsa. Testa att låset funkar och går att fästa i o-ringen. Fäst låset i ena ändhylsans ögla och o-ringen i den andra med hjälp av smyckestängerna. 


 Klart! Nu är du redo att använda ditt nya halsband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar