söndag 1 mars 2015

Sy dina egna applikationer i tyg


Ibland tänker jag att 'här skulle det sitta fint med en applikation' om något plagg eller någon pryl jag har men tänker sällan 'precis vad jag tänkte mig' om applikationer som säljs i affärer. Så jag har börjat göra mina egna och funnit att det är förvånansvärt enkelt att få till något kul, om sällan helt perfekt. Här visar jag i alla fall grund tekniken för att göra dina egna applikationer!




Material och verktyg

  • Tyg
  • Kraftigt mellanlägg
  • Sytråd som matchar tyget
  • Strykjärn
  • Sax
  • Symaskin
  • Penna


Instruktioner


Steg 0. Välj motiv. Kom på ett motiv för applikationen. Börja inte med något för komplicerat för ditt första försök eftersom du måste sy runt alla kanter.


Steg 1. Förbered tyget. Pressa på en tillräckligt stor bit mellanlägg på avigsidan av en tygbit. Rita av motivet på mellanlägget.


Steg 2. Klipp ut applikationen.


Steg 3. Sicksacka alla kanter smalt. Ställ in din maskin på sicksack med så liten steglängd som möjligt (0.5 mm på min maskin) och bredd ca 3.5 mm eller efter smak. Detta är det enda momentet som är lite knepigt men enklare former är inga problem. Ta det lugnt och sicksacka 2 varv runt om det blev ojämnt första gången. Kom ihåg att övning ger färdighet!

Klart! Det är allt! Ett väldigt enkelt och snabbt projekt som går att variera i det oändliga med olika motiv, tyger och kanter. Testa även att göra applikationer med flera lager! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar