söndag 25 maj 2014

Enkelt smyckes-set av sötvattenpärlor


I år är sommaren av bröllop känns det som! Det kanske är ett tecken på att generationen man tillhör håller på att växa upp. Ett annat tecken är att man kanske pluggar och inte har så mycket extra pengar. Jag ville gärna ha ett set med pärlsmycken så jag tänkte att jag skulle göra ett eget. Det blev mer rustikt än jag först tänkt mig men jag blev väldigt nöjd!


Material


  • Pärlor. Köpta på Panduro, 2 paket av den minsta storleken (60-70/paket) och en av vardera av de andra 2. Du kan förstås ta de storlekar du vill.
  • Smyckestråd.
  • 2 smyckeslås. Tror dessa kommer från Panduro men har haft dem ett tag.
  • 1 par öronkrokar. Jag köpte dem i silver från Slöjd-Detaljer.
  • 2 stavar med hatt/kula, 3 cm långa (eller längre). Ha gärna några extra om det blir fel. 
Setet kostade ca 200 kr i kontrast mot de tusentals som de vanliga kostar. Det är förstås inte samma sak men jag gillar verkligen denna enkla variant av det klassiska smycket som jag inte behöver oroa mig över att tappa.


Verktyg

  • Rundtång
  • Sax
  • Pärlnål

Halsband

  1. Klipp av pärltråd dubbelt så långt som det önskade halsbandet plus en hyfsad bit extra att knyta med. 
  2. Trä tråden genom öglan på ena halvan av smyckeslåset och gör en knut. 
  3. Trä nu upp pärlorna på den dubbelvikta tråden. Jag använde den minsta storleken fram till ca halva halsbandet, tog sedan 1 pärla i mellanstorleken, 1 stor och 1 mellan igen. Sedan fortsatte jag mes små lika långt som tidigare. Mitt halsband är 50 cm. 
  4. Knyt fast pärltråden i andra halvan av låset ordentligt och stoppa in ändarna tillbaka in genom pärlorna för att dölja dem. Det är bättre än att klippa ändarna korta eftersom knuten då kan glida upp.

Armband

Samma instruktioner som för halsbandet men jag gjorde det helt i de små pärlorna. Mät runt din handled och gör armbandet så långt men glöm inte att räkna med låset. Mitt armband är nästan 19 cm inklusive låset och det sitter löst. 

Örhängen

  1. Trä upp pärlor på en stav, jag har använt 1 stor och 2 mellan.
  2. Använd din rundtång för att skapa en ögla i änden på staven genom att nypa tag längst ut med tången och snurra men slut den inte helt innan nästa steg.
  3. Trä in öronkroken i öglan och slut öglan.






Det här var ett väldigt enkelt set smycken som jag blev personligen blev väldigt nöjd med och om du letar efter något enkelt och elegant att ha på dig utan att känna dig nervös över att bära dyra smycken så kan det vara ett alternativ och du får en trevlig pysselstund på köpet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar