lördag 1 mars 2014

Stickbeskrivning: Jayne-mössa

"Man walks down the street in that hat, people know he's not afraid of anything."

Jag och min sambo Jonas, liksom alla nördar, älskar Firefly (och Serenity). Den är helt enkelt en av bästa TV-serier som gjorts trots det oändligt dumma konceptet "vilda västern fast i rymden". Om du inte har sett den så tycker jag du ska göra det, den är (tyvärr) bara en säsong och en film lång och väl värt din tid.

Hur som helst, en av karaktärerna i serien, Jayne Cobb, har en väldigt minnesvärd mössa och som du säkert har gissat så har jag skissat upp ett stickmönster för den! Den är enklare än du tror så våga göra ett försök.

Mössan blev en mycket uppskattad julklapp till Jonas.


Material

  • Garn, Cotton Soft
    • Rött, 3 nystan
    • Gult, 3 nystan
    • Orange, 3 nystan
Garnet var egentligen för tunt för mitt ändamål men de var närmast i färg så mössan är stickan av tre trådar samtidigt. Garnet är inköpt på Slöjd-Detaljer.


Verktyg

  • Rundstickor,  nr 5, 40 cm (minsta jag kunde hitta).
  • Stickor nr 5 (för öronlapparna)
  • Garnnål
  • Sax
  • Något för att göra tofsen med, antingen ett verktyg eller kartong
Inga konstigheter, du kan köpa stickor nästan var som helst, se min post om den virkade solhatten för förslag på inköpsställen. 


Instruktioner - mössa

Steg 1. Mät ditt huvud. 

Steg 2. I tre trådar av det oranga garnet, lägg upp ett jämt antal maskor närmast din huvudstorlek i antal - i det här fallet lade jag upp 54 vilket var något för tajt men fullt användbart - på dina rundstickor. 

Steg 3. Sticka ca 10 cm. Bara vanlig rundstickning.

Steg 4. Byt till gul färg och sticka ca 10 cm till. Fortsätt med rundstickning. 

Steg 5. Sticka ihop maskorna 2 och 2 så att du får hälften så många maskor som innan.

Steg 6. Sticka ca 5 cm till. 

Steg 7. Avsluta toppen.


Instruktioner - öronlappar

Jag stickade öronlapparna något för stora så jag har gjort små ändringar till mönstret här utifrån min erfarenhet.

Steg 1. Lägg upp 10 maskor i rött på vanliga stickor. 

Steg 2. Sticka slätstickning tills arbetet mäter ca 8 cm.

Steg 3. Sticka ihop sista två maskorna på varje varv tills endast 5 maskor kvarstår. 

Steg 4. Maska av men lämna några trådar i spetsen. 

Steg 5. Upprepa steg 1-4 för att göra en till öronlapp


Instruktioner - montering

Det här var det jag personligen var sämst på så om du kan bättre teknik, lyssna inte på mig. Lämna gärna ett förslag i kommentarerna.

Steg 1. Sy fast ena öronlappen lite under mössan med orange tråd. 

Steg 2. Sy fast den andra ungefär mitt emot första lappen på samma sätt. 


Klart! 


Tips!

Mössan är jättebra som utklädnad för exempelvis halloween som är nördigt utan att vara alltför påkostad eller uppseendeväckande. Kanske till jobbfesten som uppmuntrar utklädnad? För den som är modig så funkar den förstås också bra till vardags.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar